miercuri, 9 februarie 2011

Cadrul didactic si succesul scolar

Cadrul didactic si succesul scolar


1.COMPETENTA PEDAGOGICA

   Personalitatea cadrului didactic este o parte importanta a succesului si eficientei in aceasta profesie, ea influentand rezultatele procesului de invatare.Aptitudinea pedagogica e principalul factor de success in procesul instructive-educativ.
   Componentele aptitudinii pedagogice sunt: competenta stiintifica( o solida pregatire de specialitate), competenta psihopedagogica( capacitatea de a face accesibil materialul de invatare) si competenta pasihosociala(capacitatea de a stabili usor relatii cu altii).Tot in aceeasi arie de continut se afla si tactul pedagogic definit ca fiind “gradul calitativ al interactiunii sociale dintre elev si profesor; gradul de adecvare a comportamentului profesorului fata de fiecare elev, gradul motivatiei pozitive a rezultatelor la invatatura si a comportamentului elevului; gradul de dezvoltare a personalitatii elevului ; gradul de respectare a particularitatilor psihice ale elevului si asigurarea unui climat optim al activitatii instructive-educative; rezultatele obtinute in atingerea obiectivelor propuse”(STEFANOVICI, 1979).
   A da dovada de tact pedagogic presupune multa inventivitate, ingeniozitate, act de creatie.
   Termenul de competenta pedagogica are o sfera de cuprindere mai mare, presupunand si rezultatele activitatii, pe langa cunoastere si capacitatea de a efectua un lucru bine, correct.Competenta didactica e operationalizata  in 5 competente specifice:  competenta cognitive, afectiva, exploratorie, de performanta si competenta de a produce modificari observabile  ale elevilor in urma relatiei pedagogice.Accentul pus pe performanta, pe eficienta predarii, i-a determinat pe cercetatori sa contureze un profil psihologic al profesorului spre identificarea trasaturilor de personalitate care influenteaza randamentul la invatatura al elevului.
   Unul dintre studii identifica trei structure de comportament:
a)      afectiune, intelegere, prietenie;
b)      responsabilitate, spirit metodic, sistematizare;
c)      imaginatie, entuziasm.
   In general, profesorii plini de viata , stimulativi, inventive si entuziasti fata de material pe care o predau au mai mult succes, iar elevii sunt mai productivi. Aceasta abilitate a profesorului de a evalua realist trebuintele celui care invata implica capacitate empatice, de transpunere in situatia elevului din dorinta de a-l intelege. Diferentele de comportament ale pofesorilor au dus la definirea unor stiluri educationale.

BIBLIOGRAFIE:

STEFANOVICI,J.,1979,PSIHOLOGIA TACTULUI PEDAGOGIC AL PROFESORULUI, EDP, BUCURESTI;

MARCUS,S. , 1999, COMPETENTA DIDACTICA, ED.ALL, BUCURESTI;
MITROFAN,N,1988,APTITUDINEA PEDAGOGICA,ED.ACADEMIEI, BUCURESTI

Un comentariu:

  1. How to Play Baccarat - The Gruppe
    In the US, Baccarat is regarded as the most popular card game deccasino in the worrione United States. It's also played in several other 제왕카지노 countries around the world. However, in

    RăspundețiȘtergere